|
Vals?
|
|
10-08-2010, 15:23
Bericht: #1
|
|||
|
|||
|
Vals?
Hoi,
Ben eens bij de Quarantined Files van McAfee gaan kijken ==> Er staan een aantal bestanden van HP ( computer is een HP-desktop ) zelf bij. Zelfs 2 bestanden van de factory image-drive. Dit kan toch niet kloppen, of ben ik nu té naïef? Dank bij voorbaat, Skriem |
|||
|
10-08-2010, 17:03
Bericht: #2
|
|||
|
|||
|
RE: Vals?
Hoi,
Het is inderdaad mogelijk dat Virusscanners valse meldingen geven. Wat je kan doen is de quarantine bestanden te herstellen (er zal daar wel een hersteloptie zijn), opnieuw scannen met McAfee (nadat je die hebt geupdate) en nagaan of deze bestanden nog altijd als geïnfecteerd gevonden worden. Je kan ze ook even laten scannen op Virustotal: http://www.virustotal.com/ Microsoft MVP - Consumer Security Director of Research @ Malwarebytes AntispywareScanners---Antivirus Scanners---Firewalls---Online Scanners---Preventie---Help! Mijn computer is traag!---Mijn Blog---Volg me op Twitter.
|
|||
|
10-08-2010, 21:12
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-08-2010 om 21:13 door Skriem.)
Bericht: #3
|
|||
|
|||
(10-08-2010 17:03)miekiemoes schreef: Hoi, Ben al een tijdje aan het proberen om de bestanden terug te zetten, maar als ik dat doe worden ze meteen terug "ge-quarantined". Heb zelfs de tijd niet om McAfee af te zetten, moet waarschijnlijk ergens een optie zijn die ik nog moet vinden. Het zou toch absurd zijn dat je een restore-optie hebt waarin je de bestanden niet kan behouden. Vooral die system-restore items wil ik terug. Ik zoek nog wat verder... |
|||
|
10-08-2010, 21:14
Bericht: #4
|
|||
|
|||
|
Zet even je realtime scanner af in McAfee eerst vooraleer je de bestanden terugzet.
Microsoft MVP - Consumer Security Director of Research @ Malwarebytes AntispywareScanners---Antivirus Scanners---Firewalls---Online Scanners---Preventie---Help! Mijn computer is traag!---Mijn Blog---Volg me op Twitter.
|
|||
|
11-08-2010, 13:53
Bericht: #5
|
|||
|
|||
(10-08-2010 21:14)miekiemoes schreef: Zet even je realtime scanner af in McAfee eerst vooraleer je de bestanden terugzet. Heb ik gedaan, moest ff zoeken in de help-files waar ik moest zijn. McAfee update gedaan, bestanden teruggezet en vervolgens quick scan ==> niets gevonden. Weet wel niet of ie tijdens een snelle scan de D-schijf meepakt. Zou graag de files dan laten scannen op Virustotal ( zijn 2 "DATA1.CAB" bestanden ), maar krijg ze niet te pakken, bestanden zijn niet zichtbaar. McAfee geeft wel het pad weer, maar ik geraak daar niet. Hoe los ik dit op? |
|||
|
11-08-2010, 14:03
Bericht: #6
|
|||
|
|||
|
Ik ben er nu bijna zeker van dat het om een valse melding gaat. Als ze standaard op de D-schijf en je kan ze niet zien, dan gaat dit over je factory "restore" image. En daarop kunnen sommige scanners wel valse meldingen krijgen, omdat die bestanden niet zichtbaar zijn in de Windows Api en dit een beveiligd gedeelte is van je drive.
Het is hier in ieder geval gebaseerd op een heuristic detectie, want McAfee heeft al altijd problemen gehad met bestanden met de naam "data1.cab" en blokkeert/verwijdert het. Google maar even op "McAfee+data1.cab". Daar zal je zien dat vrijwel iedere software die men wil installeren met die naam gewoon standaard wordt geblokkeerd door McAfee indien aanwezig. Microsoft MVP - Consumer Security Director of Research @ Malwarebytes AntispywareScanners---Antivirus Scanners---Firewalls---Online Scanners---Preventie---Help! Mijn computer is traag!---Mijn Blog---Volg me op Twitter.
|
|||
|
11-08-2010, 14:23
Bericht: #7
|
|||
|
|||
(11-08-2010 14:03)miekiemoes schreef: Ik ben er nu bijna zeker van dat het om een valse melding gaat. Als ze standaard op de D-schijf en je kan ze niet zien, dan gaat dit over je factory "restore" image. En daarop kunnen sommige scanners wel valse meldingen krijgen, omdat die bestanden niet zichtbaar zijn in de Windows Api en dit een beveiligd gedeelte is van je drive. Ok, ga het daarbij laten dan, ik zie wel bij de eerstvolgende full scan wat er gebeurt. Indien weer verwijderd, moet er toch wel een mogelijkheid zijn om een uitzondering te maken...ben voor de rest wel tevreden van McAfee. Indien het echt niet lukt zal Mac plaats moeten ruimen voor Avira. Staat al enkele jaren op mijn laptop en voldoet ook. Heel hartelijk bedankt!! Skriem |
|||
|
11-08-2010, 14:27
Bericht: #8
|
|||
|
|||
|
Ja, ik gebruik Avira zelf ook al jaren op al mijn computers en ben er heel tevreden mee. Neemt veel minder geheugen in zoals McAfee doet, want bij McAfee durven er wel heel vaak problemen opduiken, vnl traagheid van de pc. Heb daar zelfs eerder een blogpost over gemaakt: http://miekiemoes.blogspot.com/2008/02/w...ately.html
Microsoft MVP - Consumer Security Director of Research @ Malwarebytes AntispywareScanners---Antivirus Scanners---Firewalls---Online Scanners---Preventie---Help! Mijn computer is traag!---Mijn Blog---Volg me op Twitter.
|
|||
|
|
Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)

![[Afbeelding: mvp.gif]](http://users.telenet.be/bluepatchy/miekiemoes/linksimages/mvp.gif)
![[Afbeelding: mbammini.png]](http://users.telenet.be/bluepatchy/miekiemoes/linksimages/mbammini.png)
![[Afbeelding: MiekiemoesBlog.2.gif]](http://feeds.feedburner.com/MiekiemoesBlog.2.gif)