Discussie is gesloten 

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vreemd gedrag PC
04-01-2009, 12:52
Bericht: #1
Vreemd gedrag PC
Sedert enkele maanden vecht ik tegen een vreemd fenomeen, waartegen tot hiertoe niets uit te richten is...
Ik heb reeds éénmaal gepost, maar er kwam toen geen oplossing. Ik heb de PC in die periode reeds tweemaal volledig geformatteerd en opnieuw geïnstalleerd. Het probleem blijft.
Gisteren kreeg ik opnieuw zonder enige aanwijzing midden in een surfsessie (Firefox 3.0.5) een bluescreen met geheugendump. Ik bevond me op een website waar je kon doorklikken naar amazon, en een radio-website. Alles werkte normaal tot hier : de link met de radio-website opende niet. en bij het manueel ingeven van de URL verscheen het BS. Wanneer ik de PC uitzette en herstartte, de sessie van Firefox zichzelf liet herstellen, de link aanklikte van de radio-website, ging alles perfect. Geen BS meer. Blue-Screens doen zich voor bij surfen.

Verder een tweede vreemde vaststelling:
Programma's die op normale wijze afgesloten werden en later herstart worden, doen het dan soms niet meer. In de program-manager zie je dan dat dat proces toch actief is. Indien ik dan het proces via deze weg wens af te sluiten, doet Windows XP (home SP 2) dit niet. Dit is door mij veelal vastgesteld bij WMPlayer, maar niet daartoe beperkt.

PC: AMD Athlon 64 X2Dual - 4200+ -2.21GHz - 2GB SDRAM
In apparaatbeheer is geen conflict te zien.

Aangezien de software door mij enkele malen opnieuw geïnstalleerd werd vermoed ik dat het in de richting van de hardware zal moeten gezocht worden, maar hiervan ben ik niet zeker. Daarom post in dit forum .
Kan iemand zijn licht hierop werpen aub?
Grtz
Adri
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
04-01-2009, 21:56
Bericht: #2
RE: Vreemd gedrag PC
Bij een tweemaal opnieuw uitgevoerde installatie met terug dezelfde problemen kan het of de hardware zijn of toch een driver die niet helemaal goed werkt. Aangezien het BSOD veroorzaakt wordt door een programma waarbij geluid nodig is en daar je ook aangeeft dat het tweede probleem veelal bij WMplayer naar voren komt, lijkt het mij dat daar ergens het probleem zit.

Indien je gebruik maakt van een losse geluidskaart:
  • haal de stroom van de pc af en maak de kast open
  • ivm statische elektriciteit pak je zelf even een centrale verwarming vast
  • haal de geluidskaart voorzichtig los
  • maak de contactpunten op de printplaat schoon met een droge doek
  • blaas even de sleuf waar de geluidskaart in zit uit
  • zorg dat de geluidskaart stofvrij is (even schoonvegen met een kwastje)
  • plaats de kaart weer voorzichtig terug
  • controleer of je drivers up-to-date zijn

Wanneer je een onboard geluidskaart heb, controleer dan of je kast stofvrij is en of de drivers up-to-date zijn.
Aangezien je probleem een niet gangbaar probleem is en en meerdere oorzaken kunnen zijn wil het niet zeggen dat dit helpt. Maar niet geschoten.... succes.

ps: maakt amazon ook gebruik van je WMplayer om af te kunnen spelen?

Greetings, Captain Kirk Icon_wink

Antispywarescanners - Antivirus scanners - Online scanners - Preventie - Mijn computer is traag - Spyware: Hoe kom ik er vanaf

Hebben we je geholpen? Uw bijdrage wordt op prijs gesteld om Mivercon het gevecht tegen malware te laten voortzetten.

Follow me on Twitter
17-01-2009, 09:34
Bericht: #3
Icon_confused RE: Vreemd gedrag PC
Hallo C.K.
Sorry dat ik niet eerder reageerde maar ik had er niet de tijd voor.
Ik heb je raadgevingen aandachtig gelezen. Ik heb geen aparte geluidskaart maar een onboard-kaart, dus aan de contacten ligt het niet.
Mijn PC staat redelijk stofvrij, en de kast wordt op geregelde tijdstippen op stof gecontroleerd. (dat doe ik reeds een kleine 30 jaarIcon_wink )

Deze week opnieuw twee BS's.
Telkens wanneer de Firefox browser actief was en er een link aangeklikt werd naar een item dat (mogelijk) JAVA-applets aansprak. Dat laatste vermoed ik alleen en kan dat niet met zekerheid beamen.

Daarom begint de verdenking van alle problemen richting drivers van Firefox, danwel de hele JAVA versie op de PC te verschuiven.
Voor zover ik weet, wordt een JAVA versie, eens geïnstalleerd, toch regelmatig automatisch ge-update, en dan zeker de versie die als add-on aan Firefox 3 hangt dacht ik.
Kan hierin iemand een mening geven?

Adri
17-01-2009, 21:37
Bericht: #4
Je zou de foutmelding eens hier bij kunnen plaatsen . Misschien worden we dan iets wijzer. Heb je dit probleem overigens ook wanneer je dezelfde link aan klikt in Internet Explorer? Zoniet, dan is het inderdaad waarschijnlijk Firefox of het Java.

Mbt de update van Java; ook al wordt gezegd dat de nieuwe versies automatisch de oude verwijderen, is dat niet altijd het geval. Lees maar eens dit artikel: java-update-lost-belofte-niet-voor-iedereen-in

Wil je Java goed installeren, doe dan deze stappen om Java te de-installeren en de nieuwere versie te installeren:

Download Java Runtime Environment (JRE) 6u11.
  • Scroll omlaag naar : "Java Runtime Environment (JRE) 6u11".
  • Klik op de "Download" knop aan de rechterkant.
  • In het uitklapmenu rechts naast Platform, selecteer Windows
  • Vink aan: "I agree to the Java SE Runtime Environment 6 License Agreement", en klik op Continue.
  • De pagina zal herladen.
  • Klik op de jre-6u11-windows-i586-p.exe link ONDER Windows Offline Installation en bewaar het naar je Bureaublad.
  • Sluit alle programma's die eventueel open zijn - Zeker je web browser!
  • Ga dan naar Start > Configuratiescherm > Software en verwijder alle oudere versies van Java uit de Softwarelijst.
  • Vink alles aan met Java Runtime Environment (JRE of J2SE) in de naam.
  • Klik dan op Verwijderen of op de Wijzig/Verwijder knop.
  • Herhaal dit tot alle oudere versies verdwenen zijn.
  • Na het verwijderen van alle oudere versies, herstart je pc.
  • Dubbelklik vervolgens op jre-6u11-windows-i586-p.exe op je Bureaublad om de nieuwste versie van Java te installeren.

Wanneer de fout in een verkeerde installatie van Firefox zit is deïnstalleren van Firefox en de nieuwste versie installeren, niet altijd voldoende. Voor een clean instal van Firefox kijk dan hier
(Wanneer je dit doet, maak dan wel eerst even een copy van je bladwijzers.)

Antispywarescanners - Antivirus scanners - Online scanners - Preventie - Mijn computer is traag - Spyware: Hoe kom ik er vanaf

Hebben we je geholpen? Uw bijdrage wordt op prijs gesteld om Mivercon het gevecht tegen malware te laten voortzetten.

Follow me on Twitter
18-01-2009, 12:03 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 18-01-2009 om 12:06 door Adri.)
Bericht: #5
Icon_question RE: Vreemd gedrag PC
Hallo Kirk,

Volgende foutmelding, die ik genoteerd heb tijdens de memorydump, verscheen :

STOP : 0x0000001C, 0x00000002, 0x00000001, 0x806E5A16
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

In de windows foutlog stond uiteraard dezelfde melding
In het errorreport stond als verklaring : Apparaatstuurprogramma heeft veroorzaakt dat het OS niet meer werkt (stopfout)

Wat het aanklikken van links betreft kan ik daar niet met zekerheid op antwoorden, omdat de BS's zich in de tijd verspreid voordoen en de links er niet toe doen, wel heb ik opgemerkt dat na een BS en herstarten, ik de link die ik voordien aanklikte en het BS veroorzaakte, wel kon volgen zonder probleem... (in Firefox)
In Explorer heb ik het probleem niet (BS) maar gisteren hing Explorer wel vast...

Verder heb ik mij het programma DRIVERSCANNER aangeschaft en gedraaid.
Dit gaf aan dat er 13 drivers outdated waren. Hiervan werden er twaalf vervangen door nieuwe, terwijl de dertiende als gevaarlijk (twijfelachtig) aanzien werd en niet automatisch geïnstalleerd werd. (Standard dual channel PCI IDE controller). Voorlopig heb ik deze driver als "ignored" aangevinkt.
Terloops: ik heb het SP2 momenteel aan boord, en heb SP3 na installatie verwijderd omdat het problemen veroorzaakte. Misschien is het toch aangewezen dit te installeren nu de nieuwe drivers zijn gedownload ?

Bedankt voor de inspanning,
Adri
18-01-2009, 14:23
Bericht: #6
Hallo Kirk,

Zonet heb ik de nieuwe clean install van JRE6u11 uitgevoerd.
Van het ogenblik dat alles geïnstalleerd was (eindscherm installatieprocedure van Sun) kreeg ik een BS met dezelfde errormelding als vorig bericht.
Misschien werpt dit enig licht op het probleem...
Kan dit misschien wijzen op toch een hardware probleem? (geheugen o.i.d.?)

Adri
18-01-2009, 21:31
Bericht: #7
Ik vermoed dat het zo goed als zeker een corrupte driver is (Apparaatstuurprogramma heeft veroorzaakt dat het OS niet meer werkt)
ook de foutmelding verwijst naar een corrupte driver of hardware. Ik vraag mij af waarom de Standard dual channel PCI IDE controller als gevaarlijk wordt gezien. Aangezien er veel oorzaken kunnen zijn en ik er zo niet even snel uitkom zal ik je vraag onder de aandacht brengen bij de rest van het team.

Mbt SP3, het is sowieso verstandig deze te installeren daar SP3 vooral beveiligingsupdates en tools bevat. Maar gezien je probleem zou ik even wachten met installatie tot je probleem is opgelost.

Follow me on Twitter
18-01-2009, 22:01
Bericht: #8
Even het resultaat van een overleg: Ontstaat het probleem direct na een schone installatie van het besturingssysteem of pas nadat andere software geïnstalleerd is. In het laatste geval kan het een fout zijn in een stukje software of binnengeslopen mailware.
Is het probleem direct al aanwezig, is het bijna zeker hardware gerelateerd. Voer dan eens een chkdsk uit en kijk of dat iets oplost.

Follow me on Twitter
26-01-2009, 22:33
Bericht: #9
En...al enig positief resultaat?

Follow me on Twitter
03-02-2009, 17:26
Bericht: #10
Citaat:Hallo Kirk,

Volgende foutmelding, die ik genoteerd heb tijdens de memorydump, verscheen :

STOP : 0x0000001C, 0x00000002, 0x00000001, 0x806E5A16
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

In de windows foutlog stond uiteraard dezelfde melding
In het errorreport stond als verklaring : Apparaatstuurprogramma heeft veroorzaakt dat het OS niet meer werkt (stopfout)

Ik wil voorstellen dat jij als eerste alle apparaten die aan de pc. gekoppeld zijn, los te koppelen, dit om vast te stellen of het aan een van je apparaten ligt.
Als jij geen problemen ondervind met de losgekoppelde apparaten, dan sluit je 1 apparaat aan om te zien wat er gebeurd, blijft jouw systeem werken zonder verdere genoemde gebeurtenissen dan sluit je weer een apparaat aan totdat het genoemde probleem optreed.
Dat probleem wat jij opsomde is over het algemeen een aangekoppelde apparaat.
Als jij alle apparaten die aan jouw pc. gekoppeld zijn, losgekoppeld hebt en het probleem treed weer op, dan moet je het in de hardware gaan zoeken.
Wat Captain Kirk zei over de geluidskaart, is geen gek idee, inderdaad een component in je pc. zelf die vuile contacten heeft kan ook conflicten veroorzaken, maar nu op dit moment denk ik aan een van jouw aangekoppelde apparaten.
Succes!

Mvrgr., Santa Maria

Santa María was het vlaggenschip en bevoorradingsschip van Christoffel Columbus, die in 1492 Amerika 'ontdekte'.
04-02-2009, 17:48 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 04-02-2009 om 17:49 door Adri.)
Bericht: #11
Bedankt voor de reactie Santa Maria, maar de optie die je voorstelt heb ik reeds enkele weken geleden uitgevoerd. Zonder resultaat.

Inmiddels heb ik een nieuwe JAVA versie (clean) geïnstalleerd. BS Blijft.

Nu werken we ondertussen enkele dagen met de Internet Explorer in plaats van de Firefox 3.0 (wat eigenlijk mijn favoriete browser is) en het probleem heeft zich tot nu toe niet meer voorgedaan. (hout vasthouden zeggen wij hier...Icon_wink

Indien dit zo blijft duren zal ik moeten overgaan tot de door Captain Kirk voorgestelde clean install van FF. Dat zou dan uitsluitsel kunnen geven.

Summa summarum : Ik wacht nog enkele dagen af wat er gebeurt en ik meld me dan opnieuw.

Nogmaals dank voor de bijdrage

Adri
04-02-2009, 21:29
Bericht: #12
(04-02-2009 17:48)Adri schreef:  Bedankt voor de reactie Santa Maria, maar de optie die je voorstelt heb ik reeds enkele weken geleden uitgevoerd. Zonder resultaat.

Inmiddels heb ik een nieuwe JAVA versie (clean) geïnstalleerd. BS Blijft.

Nu werken we ondertussen enkele dagen met de Internet Explorer in plaats van de Firefox 3.0 (wat eigenlijk mijn favoriete browser is) en het probleem heeft zich tot nu toe niet meer voorgedaan. (hout vasthouden zeggen wij hier...Icon_wink

Indien dit zo blijft duren zal ik moeten overgaan tot de door Captain Kirk voorgestelde clean install van FF. Dat zou dan uitsluitsel kunnen geven.

Summa summarum : Ik wacht nog enkele dagen af wat er gebeurt en ik meld me dan opnieuw.

Nogmaals dank voor de bijdrage

Adri

Tja, wat moet ik hier verder opzeggen, het zou best goed kunnen dat het softwarematig is, wel kan ik zeggen dat Firefox momenteel heel veel problemen heeft, maar of dit probleem er ook ondervalt, tja.?
Misschien heeft Captain Kirk gelijk, overigens kan het zo en zo geen kwaad om contactjes schoon te maken.
Hou ons maar op de hoogte betreft het probleem, ik ben toch wel benieuwd wat nu de oorzaak is.
Overigens heb ik graag proberen te helpen, dus geen dank.

Mvrgr., Santa Maria

Santa María was het vlaggenschip en bevoorradingsschip van Christoffel Columbus, die in 1492 Amerika 'ontdekte'.
13-05-2009, 12:55
Bericht: #13
Aangezien er al een tijd niet gereageerd is, sluit ik het topic. Indien je het weer open wilt hebben, stuur dan een van de moderators even een PM.

Follow me on Twitter
Discussie is gesloten 

Ga naar locatie:

Gebruikers die deze discussie lezen: 3 gast(en)