Reactie plaatsen 

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
vraagje over de Laptop\Notebook accu
18-09-2011, 13:18
Bericht: #1
vraagje over de Laptop\Notebook accu
Zoals in de subject aangegeven heb ik een vraagje over de accu van de Laptop en\of Notebook.
Ergens las ik op een of andere forum die ik via Google vond, een bericht waarin staat dat de accu op het moederbord gesoldeerd zit, moet je de accu vervangen; dit is een kostbaar iets, moet je dus nadat je de nieuwe accu gekocht hebt, deze vast solderen.
Maar nu vond ik een ander onderwerp betreft de accu, waarbij ik mij af vroeg, hoe zit dat nou.
Ik las nu het volgende:

http://www.replacedirect.nl/klantenservi...ptop-accu/

Dat lijkt mij meer voor de hand liggend, toch ben ik een beetje confused aan het feit wat ik hiervoor las en nu weer dit.
Ik wil dus weten als je een Laptop of een Notebook hebt en je wilt de accu verwijderen, hoe dit in het werk gaat. Is het correct wat ik eerst las dat de accu op een moederbord van de Laptop\Notebook vast gesoldeerd zit; lijkt mij stug, maar goed ik neem aan dat degene die dat zei, weet waar over hij of zij sprak of klopt het voor geen meter en is het zoals het in de door mij geplaatse link staat, dat je gewoon een klepje open moet doen om de accu eruit te halen; lijkt mij meer logischer, desalniettemin zou ik toch graag uit de onzekerheid geholpen willen worden.
Waarom? Omdat ik wil weten hoe het een en ander zit en ik ook weleens mensen adviezen geef als ik een goeie bui heb; Icon_mrgreen.

Ps. Overigens ben ik ook verbaasd dat er mensen zijn die een accu een batterij noemen. Een batterij of een accu is toch echt niet hetzelfde. Een Laptop\Notebook accu laad zich zelf op of bij zolang het apparaat van stroom voorzien word; denk aan de accu van een Motorfiets en\of auto; zodra deze voertuigen rijden word de accu bijgeladen via de bobine, terwijl een batterij die je in een zaklamp hebt zitten en\of op een mobo van een Desktop zit, niet bijgeladen word.

Mvrgr., Santa Maria

Santa María was het vlaggenschip en bevoorradingsschip van Christoffel Columbus, die in 1492 Amerika 'ontdekte'.
Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
18-09-2011, 14:49
Bericht: #2
RE: vraagje over de Laptop\Notebook accu
Ik denk dat je hier twee verschillende zaken dooreen gooit. De batterij die op sommige laptops vastgesoldeerd is, is de CMOS batterij, die de BIOS gegevens bevat. Deze is niet te vergelijken met de batterij om de pc op te laden.
Maar in de meeste gevallen is de CMOS batterij niet vastgesoldeerd en kan je er zo uithalen.

Microsoft MVP - Consumer Security [Afbeelding: mvp.gif]
Director of Research @ Malwarebytes [Afbeelding: mbammini.png]
AntispywareScanners---Antivirus Scanners---Firewalls---Online Scanners---Preventie---Help! Mijn computer is traag!---Mijn Blog---Volg me op Twitter.

[Afbeelding: MiekiemoesBlog.2.gif]
De website van deze gebruiker bezoeken Alle berichten van deze gebruiker zoeken
Reageren op dit bericht
18-09-2011, 17:10
Bericht: #3
Hoi,

Bedankt voor je heldere uitleg.
Eris mij nu het een en ander duidelijk hierdoor.
Dus ik mag ernu vanuitgaan dat wanneer iemand een Laptop en\of een Notebook heeft, een vastgesoldeerde accu op het moederbord kan hebben; je zou dit maar hebben, dure grap als je niet handig bent met een soldeerbout: Maar het kan evengoed ook een accu zijn die in een houder zit en je kan verwisselen net zoals je bij de cmos batterij doet van een Desktop.
Persoonlijk zou ik geen Laptop of een Notebook met een vastgesoldeerde accu moeten hebben, maar dat is natuurlijk iets wat men zelf moet bepalen, we zijn niet allemaal gelijk in voorkeuren.

(18-09-2011 14:49)miekiemoes schreef:  Ik denk dat je hier twee verschillende zaken dooreen gooit. De batterij die op sommige laptops vastgesoldeerd is, is de CMOS batterij, die de BIOS gegevens bevat. Deze is niet te vergelijken met de batterij om de pc op te laden.
Maar in de meeste gevallen is de CMOS batterij niet vastgesoldeerd en kan je er zo uithalen.

Mvrgr., Santa Maria

Santa María was het vlaggenschip en bevoorradingsschip van Christoffel Columbus, die in 1492 Amerika 'ontdekte'.
Reageren op dit bericht
18-09-2011, 22:35
Bericht: #4
Ik vrees dat mijn vorig bericht niet helemaal duidelijk voor je was Icon_wink
De CMOS batterij is in sommige gevallen vastgesoldeerd - wat hier niks te maken heeft met de accu.

AntispywareScanners---Antivirus Scanners---Firewalls---Online Scanners---Preventie---Help! Mijn computer is traag!---Mijn Blog---Volg me op Twitter.

Reageren op dit bericht
19-09-2011, 01:41
Bericht: #5
Het was wel duidelijk, alleen jij sprak over een cmos batterij, een cmos batterij in een Laptop en\of Notebook noem ik geen batterij, maar een accu.
Waarom? Wel ik zal dit aan je uitleggen: Een cmos batterij die op een mobo bij een Laptop\Notebook vast gesoldeerd zit en of in een houder zit waarbij je een klepje moet verwijderen, word automatisch opgeladen zodra de Laptop\Notebook van stroom voorzien word, terwijl als je een cmos batterij van een Desktop hebt, word niet bijgeladen. Of de cmos batterij op de mobo van Laptop\Notebook vastgesoldeerd zit of niet, neemt niet weg dat dit geen batterij is maar een accu.
Oke feitelijk is een cmos batterij van een Desktop ook een accu'tje alleen de legering is anders ondanks het ook een Lithium product is.
Wat jij dus een cmos batterij noemd bij een Laptop, noem ik een accu, dit om onderscheid te maken.
Mieke, je hebt zaklantaarns, deze dingen moeten ook van stroom voorzien worden, je hebt gewone batterijen en oplaadbare batterijen, de oplaadbare batterijen worden accu's genoemd en de gewone batterijen, batterijen.
Zoïs het met de batterijen van een Desktop en een Laptop precies hetzelfde.
Bij een Desktop hebben we dus met een cmos batterij te maken en bij een Laptop en of Notebook met een oplaadbare cmos batterij of te wel een accu.
Goed ik hoop dat mijn uitleg duidelijk is, overigens is dit een interessant onderwerp wat ik opgestart heb. Cool Icon_smile

(18-09-2011 22:35)miekiemoes schreef:  Ik vrees dat mijn vorig bericht niet helemaal duidelijk voor je was Icon_wink
De CMOS batterij is in sommige gevallen vastgesoldeerd - wat hier niks te maken heeft met de accu.

Mvrgr., Santa Maria

Reageren op dit bericht
19-09-2011, 09:22
Bericht: #6
Helaas ben ik hier niet eens met je stelling. Ik heb 2 laptops die een standaard CR2032 lithium knoopcel batterij hebben - deze zijn niet herlaadbaar, dus kan je ook niet echt een accu noemen.

http://wiki.answers.com/Q/Is_a_cr2032_cm..._turned_on
http://cr2032.co/cr2032-functions-article.html
http://superuser.com/questions/251765/is...echargable

Reageren op dit bericht
19-09-2011, 11:02
Bericht: #7
Goedemorgen,

Ten eerste moet ik zeggen, dat je helemaal gelijk hebt.
Ik was vergeten dat een Laptop\Notebook een draagbare Computer is, een Computer heeft wel een voeding nodig om het apparaat van stroom te kunnen voorzien, aangezien erin een laptop\Notebook geen voeding in kan zoals bij een Desktop, hebben de fabrikanten van die dingen accu's gemaakt die opgelaad kunnen worden.
Op een mobo van een Laptop\Notebook moet er ook een voorziening zijn om de Bios gegevens te bepalen en die Bios gegevens moeten wel bewaard blijven, want zou dit niet mogelijk zijn, dan raak je die gegevens kwijt zodra je de machine uitzet.
Met dien verstande dat je telkens wanneer je het apparaat aanzet, de Bios gegevens in mag voeren alvorens ermee te kunnen werken.
Dus het is helemaal correct dat je tegen mij zegd dat de Cmos batterij geen accu is.
Zoals ik al zei, ik was die voeding van de Laptop en Notebook vergeten.
Neem het mij niet kwalijk Mieke, ik word oud?! In februari dit jaar werd ik 75 over 5 maanden 85 Icon_biggrin, tja dan vergeet je weleens dingetjes. Heb dus geduld met mij alsjeblieft.
Maar ook al is de Cmos batterij niet oplaadbaar toch is het ook een soort accu.
In de Lithium batterij; dat is een Cmos batterij, zitten platen die het zwavel gescheiden houden, die zwavel wat in zo'n batterij zit is in de volksmond accuzuur.
Maar die accu platen wat in zo'n batterij zit is niet geschikt om op te laden, zou je dit proberen te doen, dan is de kans 100% aanwezig dat de batterij explodeerd.
Daarom is de Cmos batterij niet geschikt om op te laden.
Hetgeen ik zojuist vertelde is absoluut waar, in de jaren 60\70 kreeg ik Scheikunde, daar werd mij het een en ander uitgelegd en toonbaar gemaakt door de Docent.
Dat een gewone batterij feitelijk ook een accu; niet geschikt is om op te laden, heb ik in de jaren 90 zelf ondervonden. Ik was toen nog getrouwd en testte dit uit, door een gewone batterij in de batterij oplader te doen; klep gesloten en ik wachtte geduldig af en ja hoor, pang, dag batterij.
Toch wil ik een kant tekening plaatsen over mijn eerder gedane opmerking: In theorie had de accu wat op het moederbord vastgesoldeerd kan zitten en\of in een houder zit met een klepje er boven om de accu te vervangen indien nodig, tevens ook als stroomvoorziening voor de Cmos kunnen dienen net als wat je bij een auto hebt, de accu die ervoor zorgd dat je instrumenten van je auto stroom krijgt waardoor je de instrumenten kan bedienen zoals richting aanwijzer en verlichting enz.
Overigens is het ondenkbaar dat een fabrikant zoiets produceerd maar opzicht zou het idee zo gek nog niet zijn.
1 accu voor een Laptop\Notebook die alles regeld, dus geen extra kosten aan een Cmos batterij.
Tijdens mijn nachtrust lag ik er aan te denken, doch ik had niet meer de tijd om mijn misvatting omtrent de Cmos batterij te corrigeren.
Maar nogmaals heb je groot gelijk dat je zegd dat een Cmos batterij geen accu is maar een batterij.
Sorry dat ik een en ander vergeten was.

(19-09-2011 09:22)miekiemoes schreef:  Helaas ben ik hier niet eens met je stelling. Ik heb 2 laptops die een standaard CR2032 lithium knoopcel batterij hebben - deze zijn niet herlaadbaar, dus kan je ook niet echt een accu noemen.

http://wiki.answers.com/Q/Is_a_cr2032_cm..._turned_on
http://cr2032.co/cr2032-functions-article.html
http://superuser.com/questions/251765/is...echargable

Mvrgr., Santa Maria

Reageren op dit bericht
22-09-2011, 15:02
Bericht: #8
Hier worden dingen onder elkaar gehaald.

Een laptop heeft een ingebouwde heroplaadbare batterij (gelijkstroom). Daarom dat bij een laptop of netbook een batterijlader word meegeleverd. Is de batterij leeg moet je de batterijlader aansluiten aan de laptop of netbook.
Een desktop heeft een voeding rechtstreeks op het net aangesloten (wisselstroom).Trek je de stekker uit word de computer niet meer voorzien van stroom.
Een CMOS batterij is eigenlijk de interne klok van een computer. Als deze batterij leeg is, zal de ingebouwde klok niet meer werken.
Reageren op dit bericht
22-09-2011, 19:58
Bericht: #9
Bij het uitvallen van de CMOS-batterij zul je niet alleen de klokinstelligen verliezen maar iedere andere instelling en aanpassing welke je als gebruiker hebt doorgevoerd in het BIOS. Nu zal dat voor de gemiddelde thuisgebruiker geen groot probleem zijn. In het bedrijf of zoals in het netwerk welk onder mijn beheer valt, betekent een lege CMOS-batterij dat het systeem terug gaat naar de standaard BIOS-instelling en hierdoor bijvoorbeeld niet eerst boot via de netwerkkaart. Hierdoor is de computer niet op afstand te benaderen voor bijvoorbeeld een herinstallatie.
Dit gaat op voor zowel de laptops, notebooks als voor de desktops.

Greetings, Captain Kirk Icon_wink

Antispywarescanners - Antivirus scanners - Online scanners - Preventie - Mijn computer is traag - Spyware: Hoe kom ik er vanaf

Hebben we je geholpen? Uw bijdrage wordt op prijs gesteld om Mivercon het gevecht tegen malware te laten voortzetten.

Follow me on Twitter
Reageren op dit bericht
22-09-2011, 23:15
Bericht: #10
Hallo CK

Citaat:Bij het uitvallen van de CMOS-batterij zul je niet alleen de klokinstelligen verliezen maar iedere andere instelling en aanpassing welke je als gebruiker hebt doorgevoerd in het BIOS.

Inderdaad dat klopt.

Citaat:Hierdoor is de computer niet op afstand te benaderen voor bijvoorbeeld een herinstallatie.

Ik hoop dat ik juist denk en je hiermee bedoelt een computer of laptop die opstart via een centrale computer .
Het CMOS batterijtje is leeg waardoor de bootvolgorde niet juist meer zal staan in het BIOS. Ik kan verkeerd zitten maar volgens mij kun je bij het aanzetten van de computer de bootvolgorde nog steeds gaan instellen in het BIOS, en zolang er een warme start word uitgevoerd de BIOS instellingen behouden blijven. Ideaal is dit nu wel niet omdat je steeds bij het aanzetten van de computer terug de bootvolgorde moet aanpassen in het BIOS. Of denk ik verkeerd? Icon_rolleyes

Groetjes
swake
Reageren op dit bericht
23-09-2011, 01:13 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-09-2011 om 10:47 door Santa Maria.)
Bericht: #11
Even ter verduidelijking, een laptop heeft geen oplaadbare cmos batterij, vroeger in de prehistorie misschien, nu in de 21 eeuw heeft een Laptop een CR2032 cmos batterij oftewel een gewone Lithium batterij die afhankelijk van gebruik zo 10 jaar meegaat.
De accu wat zo'n Laptop heeft diend zuiver en alleen als voeding.
Als de voeding niet opgeladen word, dan kun je geen gebruik meer van het apparaat maken totdat de accu weer opgeladen is, maar de bios gegevens blijven bewaard, tenzij de cmos batterij aan het eind van zijn latijn is.
Overigens zal een bedrijf die gebruik maakt van Laptops en daar alleen meewerkt wel een nood aggregaat hebben, dat zou best eens kunnen, maar een oplaadbare cmos batterij zoals Swake beweerde bestaat niet, tenzij Swake nog een Laptop of een Notebook uit de Middeleeuwen gebruikt.

Mvrgr., Santa Maria

Reageren op dit bericht
Reactie plaatsen 

Ga naar locatie:

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)