|
router/gateway: nog firewall nodig?
|
|
26-02-2009, 00:15
Bericht: #1
|
|||
|
|||
|
router/gateway: nog firewall nodig?
Ik ben van plan mijn gewone USB-modem te vervangen door een gateway/router opdat een 2de PC ook zou kunnen Internetten.
Kan die router met bijhorende software de gewone firewall vervangen en kan ik bijgevolg deze verwijderen (ZoneAlarm), of dienen ze eerder elkaar aan te vullen en moet ik ZoneAlarm (of gelijkaardig) behouden? |
|||
|
26-02-2009, 00:26
Bericht: #2
|
|||
|
|||
|
RE: router/gateway: nog firewall nodig?
Hoi,
Zowiezo ben ik geen voorstander van Zonealarm omdat ik het vaak problemen zie veroorzaken. Als de router een Firewall bevat, dan vind ik het persoonlijk niet nodig om nog eens een aparte firewall te hebben, tenzij je alles zelf in de gaten wil houden, ieder programma die je installeert, ieder programma die connectie maakt met het internet etc etc.. De combinatie routerfirewall + Windows Firewall zou eigenlijk meer dan voldoende moeten zijn als goede standaardbeveiliging. Microsoft MVP - Consumer Security Assistant Director of Research @ Malwarebytes AntispywareScanners---Antivirus Scanners---Firewalls---Online Scanners---Preventie---Help! Mijn computer is traag!---Mijn Blog---Volg me op Twitter.
|
|||
|
26-02-2009, 09:55
Bericht: #3
|
|||
|
|||
(26-02-2009 00:26)miekiemoes schreef: De combinatie routerfirewall + Windows Firewall zou eigenlijk meer dan voldoende moeten zijn als goede standaardbeveiliging. Windows Firewall = deze van bij XP (want ik werk met XP)? (want ik meen al eens gelezen te hebben dat er een groot verschil is tussen de Windows Firewall van XP en deze van Vista) |
|||
|
26-02-2009, 10:07
Bericht: #4
|
|||
|
|||
|
Ja, de Firewall van Vista is iets krachtiger. Maar als je achter een router zit met goed ingestelde Firewall, dan, op XP is de Windows Firewall ook wel voldoende.
Microsoft MVP - Consumer Security Assistant Director of Research @ Malwarebytes AntispywareScanners---Antivirus Scanners---Firewalls---Online Scanners---Preventie---Help! Mijn computer is traag!---Mijn Blog---Volg me op Twitter.
|
|||
|
26-02-2009, 11:59
Bericht: #5
|
|||
|
|||
| RE: router/gateway: nog firewall nodig? | |||
|
26-02-2009, 12:14
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-02-2009 om 12:15 door miekiemoes.)
Bericht: #6
|
|||
|
|||
|
Graag gedaan
Je zal in ieder geval terug snelheid winnen met Zonealarm eraf Microsoft MVP - Consumer Security Assistant Director of Research @ Malwarebytes AntispywareScanners---Antivirus Scanners---Firewalls---Online Scanners---Preventie---Help! Mijn computer is traag!---Mijn Blog---Volg me op Twitter.
|
|||
|
26-02-2009, 20:47
Bericht: #7
|
|||
|
|||
(26-02-2009 12:14)miekiemoes schreef: Graag gedaan Altijd leuk natuurlijk... Volgens sommigen zou ik ook aan snelheid winnen doordat m'n USB-modem zou vervangen worden door die gateway/router via Ethernet-kabel (maar daarvoor zit ik waarschijnlijk niet in het juiste forumgedeelte...). |
|||
|
27-02-2009, 09:25
Bericht: #8
|
|||
|
|||
|
Ja, dat is ook heel goed mogelijk
Microsoft MVP - Consumer Security Assistant Director of Research @ Malwarebytes AntispywareScanners---Antivirus Scanners---Firewalls---Online Scanners---Preventie---Help! Mijn computer is traag!---Mijn Blog---Volg me op Twitter.
|
|||
|
07-03-2009, 20:15
Bericht: #9
|
|||
|
|||
|
Deze namiddag heb ik m'n router geïnstalleerd, overigens zonder problemen.
ZoneAlarm heb ik eraf gegooid en heb de gewone Windows Firewall aangezet. Maar voor het ogenblik weet ik eigenlijk niet wat er gebeurt met het Internet-verkeer. Ik was het gewoon om meldingen te krijgen van ZoneAlarm als er iets vreemds wou het Internet opgaan of inbreken en ik had m'n lijst van programma's die toegang kregen zonder vragen die ik kon inkijken en beheren. Nu heb ik alleen in die Windows Firewall iets wat daarop lijkt maar veel minder uitgebreid en natuurlijk ook de routerinstelleingen, maar daarin staat geen programmalijst, alleen poortinstellingen waarvan er voorlopig geen enkele geforwarded is. Ik had na de installatie van die router ook een mogelijkheid "netwerk beveiligen" (of iets dergelijks), en als ik daarop verder ging werd Trend Micro Security gedownload. Bij de installatie bleek echter dat het eigenlijk om een antivirus ging want ik kreeg de melding dat ik dan m'n Avira er moest afgooien en heb dan de installatie afgebroken. Kan ik gewoon vertrouwen op de instellingen van die router en Windows Firewall want ik voel me nu eigenlijk een beetje "in m'n blootje"? En hoe zou ik kunnen controleren of ik voldoende beveiligd ben? Ik merk alleszins van een aantal zaken dat het véél sneller gaat (b.v. dat downloaden van Trend Micro Security ging supersnel), maar andere sites gaan dan weer tergend traaaag... |
|||
|
07-03-2009, 21:32
Bericht: #10
|
|||
|
|||
|
Als je je onveilig voelt zonder Firewall, dan kan je gewoon je firewall terug installeren.
Trouwens, aan je andere thread te zien heb je toch wel met malware te maken, dus lijkt het me een goed idee om even een log in het HijackThisforum te plaatsen. Microsoft MVP - Consumer Security Assistant Director of Research @ Malwarebytes AntispywareScanners---Antivirus Scanners---Firewalls---Online Scanners---Preventie---Help! Mijn computer is traag!---Mijn Blog---Volg me op Twitter.
|
|||
|
07-03-2009, 23:40
Bericht: #11
|
|||
|
|||
(07-03-2009 21:32)miekiemoes schreef: Als je je onveilig voelt zonder Firewall, dan kan je gewoon je firewall terug installeren. Als het gaat over "voelen" zoals je zegt (want inderdaad, voorlopig is het een indruk) dan wil ik daar graag iets meetbaars van maken, dus een hijackthis-logje volgt... |
|||
|
|
Gebruikers die deze discussie lezen:

![[Afbeelding: mvp.gif]](http://users.telenet.be/bluepatchy/miekiemoes/linksimages/mvp.gif)
![[Afbeelding: mbammini.png]](http://users.telenet.be/bluepatchy/miekiemoes/linksimages/mbammini.png)
![[Afbeelding: MiekiemoesBlog.2.gif]](http://feeds.feedburner.com/MiekiemoesBlog.2.gif)