Mivercon Security Forum

Volledige versie: vraagje over SSD schijf
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Hoi,

Laatst was ik bij Mediamarkt omdat ik geheugenmodules wou hebben voor mijn pc.
De verkoper van M M adviseerde mij om een ssd schijf te kopen i.p.v. geheugenmodules omdat een ssd schijf je werkgeheugen gauwer vrijmaakt.
Nou zou er wel een kern van waarheid in kunnen zitten, maar ik ben er niet op ingegaan omdat ik verkopers niet vertrouw.
Hij vertelde allemaal mooie verhalen tegen mij, op mijn vraag van, mag ik die schijf ruilen als blijkt dat het niet doet wat jij tegen mij zei, kreeg ik te verstaan dat het niet geruild word uit privacy overwegingen, na zijn opmerking heb ik die schijf niet gekocht. Ze hangen meestal mooie praatjes aan je op om maar te kunnen verkopen.
Ik heb mijn werkgeheugen van 4 gb uitgebreid naar 12 gb.
Dit heb ik dus gedaan omdat ik te weinig geheugen had aan 4 gb en ik wou mijn geheugen bankjes ook volledig benutten.
Nu wil ik weten of een ssd schijf echt zo snel is en ook als je er heel veel programma's opzet en ik wil weten of zo'n ssd schijf ook echt je werkgeheugen sneller leegmaakt.
Graag verneem ik van jullie.

Mvrgr., Santa Maria
Wat de verkoper je heeft gezegd is wel waar. 4GB geheugen is in principe meer dan genoeg - tenzij je een fervente gamer bent, of intensief bezig bent met fotobewerking etc op je pc. En dan nog zou 4GB toch de voldoende snelheid moeten geven.
Extra geheugen bijplaatsen heeft eigenlijk niet echt veel zin als je je pc sneller wil maken.
Een SSD schijf daarentegen maakt wél een degelijk verschil uit.
Lees ook hier: http://www.mediacenterworld.nl/contents/nl/d38_SSD.html

In mijn geval heb ik voor iedere PC die ik heb een ssd schijf waar mijn windows op staat geïnstalleerd, met daarnaast nog een gewone schijf waar ik andere zaken op zet die meer ruimte in beslag nemen (films, afbeeldingen, grotere programma's etc etc..)
(22-12-2014 15:11)miekiemoes schreef: [ -> ]Wat de verkoper je heeft gezegd is wel waar. 4GB geheugen is in principe meer dan genoeg - tenzij je een fervente gamer bent, of intensief bezig bent met fotobewerking etc op je pc. En dan nog zou 4GB toch de voldoende snelheid moeten geven.
Extra geheugen bijplaatsen heeft eigenlijk niet echt veel zin als je je pc sneller wil maken.
Een SSD schijf daarentegen maakt wél een degelijk verschil uit.
Lees ook hier: http://www.mediacenterworld.nl/contents/nl/d38_SSD.html

In mijn geval heb ik voor iedere PC die ik heb een ssd schijf waar mijn windows op staat geïnstalleerd, met daarnaast nog een gewone schijf waar ik andere zaken op zet die meer ruimte in beslag nemen (films, afbeeldingen, grotere programma's etc etc..)

Bedankt voor je bericht Mieke.
Dat mijn systeem door geheugenuitbreiding niet echt sneller geworden is, heb ik gemerkt.
Maar ondanks dat mijn systeem niet veel sneller geworden is, kan ik nu wel lekker werken zonder dat ik stuit op vastlopers of meldingen van geheugenprobleem.
Door mijn geheugenuitbreiding kan ik nu veel meer programma's openzetten en zwaardere programma's draaien.
SSD schijven: Je hebt dram en je hebt met flashgeheugen, welke kan ik het beste nemen.?
Mijn Computer is 3 1/2 jaar oud: Zal ik wachten tot dat ik 1 1/2 jaar verder ben en mijn systeem ga upgraden en dan die SSD schijven erin zetten, zo ja hoe groot zal ik het nemen of zal ik komend jaar die SSD schijf erin zetten.
Wat raad jij mij aan?
Natuurlijk kan ik nu al een SSD schijf erin zetten, maar stel, dat is mijn onderliggende gedachten, dat ik in 2016 mijn systeem ga upgraden, is die SSD schijf dan nog wel goed.
Hoelang gaat zo'n SSD schijf mee?
Wat betfreft Dram of Flashgeheugen, de meeste SSD hebben zowiezo flashgeheugen. Je kan dit eigenlijk niet echt vergelijken aangezien ssd flashgeheugen eigenlijk een uitbreiding is van de dram. De SSD schijven die enkel Dram zijn raad ik zowiezo niet aan aangezien deze veel duurder zijn en niet zo stabiel. Maw, bij een stroomuitval of dergelijke kan het gebeuren dat je alle gegevens kwijt bent.
Daarom dat flashgeheugen aanbevolen is en tegenwoordig 95% van de SSD allemaal flashgeheugen zijn.

Als je computer momenteel nog vlot draait, dan zou ik nog even wachten. Tegen dan zal de prijs van de SSD ook al wat minder zijn en zullen de SSD schijven ook terug krachtiger zijn.
Anderzijds, persoonlijke mening is - waarom wachten als je er nu al je voordeel kan uithalen qua snelheid. Het werkt verslavend.. éénmaal die snelheid, dan wil je gewoon niet meer terugkeren Icon_smile

Uiteraard kan je die SSD schijf bij het upgraden ook nog steeds gebruiken - net zoals je een standaard harde schijf terug kan gebruiken. Uiteraard, zoals bij een gewone harde schijf komt er ook "slijtage" op een SSD. Hoe lang de levensduur precies is, is moeilijk te zeggen. Heb een PC hier met een SSD schijf die al 4 jaar mee gaat en dit was nog een SSD van een vroegere generatie.
Tgenwoordig met de laatste SSDs is de levensduur ervan toch ook wel behoorlijk gestegen. Aangeraden is om je SSD niet helemaal vol te zetten. Ideale storage is tussen 50-70%, zo gaat de ssd langer mee.
Nu, bij de meeste SSD schijven krijg je een garantie van 10 jaar, dus dat wil zowiezo ook al iets zeggen ;-)

Hoe groot de schijf moet zijn hangt er uiteraard van hoeveel programma's je wil installeren. Zelf raad ik aan om niet alles op je SSD drive te gaan proppen, maar bepaalde programma's en dergelijke op een andere schijf te zetten.
Persoonlijk vind ik de SSD schijven uit de Samsung (EVO) series de beste: http://www.ssdcenter.nl/category/208063/beste-ssd.html
Dank je Mieke voor de heldere uitleg.
Ik ga er over nadenken en inderdaad is 10 jaar garantie; er vanuitgaande dat zo'n bedrijf niet failliet gaat nadat ik die SSD schijf aangekocht heb, meer dan genoeg.
Ik zit nu met een vraag: Jij liet mij weten dat het niet wenselijk is om de SSD schijf vol te proppen, ik heb nu 2 x 1 TB hd's in mijn Computer: De E drive is mijn backup drive; eerst zat er een besturingssysteem op waardoor als er wat mijn C drive zou gebeuren, ik met mijn backup drive kon werken, echter had ik een gratis backup programma gedownload en geïnstalleerd, ik wou mijn opstartdrive, dus de C drive herstellen en die gratis Backup programma deed meer dan ik voor ogen had, m.a.w. de gratis Backup programma taste meteen mijn 2e drive; de Backup drive aan.
Mijn 2e hd is nu omdat ik alles moest herstellen, echt een backup drive, waar ik via Windows 7 programma's naar toe copier, zit de SSD erin, heb ik 2 backup drives.
Die SSD schijven: Vanaf hoeveel opslagcap. heb je dat.?
Naar aanleiding van jouw opmerking, lijkt het mij verstandig dat ik indien voorhanden, 10 gigabyte SSD; indien dat bestaat, in mijn machine stop en alleen Windows 7 erop zet.
Op 10GB kan je Windows niet installeren. Windows 7 heeft een gemiddelde van een 16-18 tal GB zelf al nodig.
Voor een SSD Schijf, wanneer je daar je Windows wil opzetten raad ik minimum 256GB aan.
Anders heb je schijven ook van 128GB, maar persoonlijk vind ik dit iets té krap. Ik weet dat een Windows installatie veel minder is dan dat, maar je moet ook andere factoren bijrekenen, zoals Windows updates, systeemherstelpunten, programma's die niet zo evident zijn om via een andere schijf te laten draaien etc etc...
(23-12-2014 12:07)miekiemoes schreef: [ -> ]Op 10GB kan je Windows niet installeren. Windows 7 heeft een gemiddelde van een 16-18 tal GB zelf al nodig.
Voor een SSD Schijf, wanneer je daar je Windows wil opzetten raad ik minimum 256GB aan.
Anders heb je schijven ook van 128GB, maar persoonlijk vind ik dit iets té krap. Ik weet dat een Windows installatie veel minder is dan dat, maar je moet ook andere factoren bijrekenen, zoals Windows updates, systeemherstelpunten, programma's die niet zo evident zijn om via een andere schijf te laten draaien etc etc...

Daar had ik niet bij stel gestaan.
Inderdaad moet ik wanneer ik een SSD installeer ook andere programma's installeren zoals moederbord drivers en videokaart drivers.
Zou ik dat los gezien van mijn videokaart drivers, niet doen, kan ik niks met die SSD opstartschijf beginnen, neemt dus ook ruimte in beslag.
In een vorig bericht liet je mij ook weten dat jij vermoed dat die SSD schijven goedkoper worden en dat het misschien raadzaam is om ermee te wachten.
Voordat ik mijn geheugenuitbreidingskaartjes kocht; 2 stuks a 4 gb., kostprijs ca. 79,95 euro, kostte de SSD hd 120 gb bij Media Markt 80 euro.
Gelet op de programma's die ik heb, is die 120 of zoals jij zei 128 gb niet veel.
Hoe snel ik over ga naar een SSD hangt ook af wat het kost.
Wat ik ook zou kunnen doen, is volgend jaar een SSD van 120 gb kopen waar M.M. over had, deze alleen voorzien van Windows 7 en de moederbord drivers alsmede videokaart en printer, de andere programma's waar ik mee wil werken gewoon op de normale schijf laten staan en over switchen van SSD naar normale drive, zodra ik in Windows zit.
Volgens mij moet dit kunnen en ik behoef dan ook niet zo's dure SSD schijf aan te schaffen.
256 gb of meer klinkt aantrekkelijk, maar behalve het geld denk ik ook aan andere dingen.
Ik zie wel wat ik doe, maar ik herhaal, wat ik ervoor moet betalen is ook belangrijk.
Koppelingen