Mivercon Security Forum

Volledige versie: vraagje omtrent reisafstand Nederland-Duitsland
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Hoi,

Ik heb een Vraagje: Stel ik koop 6 x 10 liter jerrycans om te kunnen tanken in Duitsland.
Ik rijd vanaf Almere Nederland naar Duitsland (net over de grens bij Emmer Compascuum; dit is een plaatsje bij Emmen in Drenthe, gemiddeld een 1 1/2 uur rijden) en gooi bij de Duitse pomp mijn 6 jerrycans vol met loodvrije benzine; ik heb na het tanken 60 liter brandstof in mijn jerrycans en ik leg dit goed afgesloten in mijn kofferbak.
Zelf gooi ik ook nog mijn brandstoftank vol, na het afrekenen, ga ik van Duitsland terug naar Almere Nederland.
Kan dit kwaad waardoor mijn auto in een Raket veranderd of is er niks aan den hand?
Inprincipe zou ik zeggen dat dit geen kwaad kan omdat de Jerrycans van hard plastic is, maar toch ben ik daar niet zeker van.
Ik kwam op deze vraag omdat ik vernomen heb dat er heel veel Nederlanders naar Duitsland gaan om te tanken.
Als mijn theorie klopt dat het geen kwaad kan van die 60 liter Brandstof in die plastice Jerrycans en ik heb weer een auto, dan is het een optie voor mij omdat te doen. Ik ga er vanuit dat mijn auto gemiddeld 1 op 18 rijd.
Mag ik vernemen, dank je.
Coffeetime
Benzine in jerrycans vervoeren brengt toch afhankelijk van de hoeveelheid enig risico met zich mee. Bij een aanrijding van achter moet ik er niet aan denken zoveel benzine in de kofferbak te hebben ondanks dat je binnen Nederland redelijk wat in een jerrycan mag meenemen.
Maar je zou ook moeten uitzoeken wat de regels zijn voor het vervoer van benzine in jerrycans in Duitsland. Het is wel één Europa maar dat wil niet zeggen dat de regels ook overal gelijk zijn. Mijn advies, informeer eens bij de ANWB of gewoon bij de politie zelf.
(25-02-2014 21:35)captain kirk schreef: [ -> ]Benzine in jerrycans vervoeren brengt toch afhankelijk van de hoeveelheid enig risico met zich mee. Bij een aanrijding van achter moet ik er niet aan denken zoveel benzine in de kofferbak te hebben ondanks dat je binnen Nederland redelijk wat in een jerrycan mag meenemen.
Maar je zou ook moeten uitzoeken wat de regels zijn voor het vervoer van benzine in jerrycans in Duitsland. Het is wel één Europa maar dat wil niet zeggen dat de regels ook overal gelijk zijn. Mijn advies, informeer eens bij de ANWB of gewoon bij de politie zelf.

Hoi,

Bedankt voor je bericht.
Hetgeen jij tegen mij zei, heb ik nooit bij stilgestaan.
Ik ga jouw advies opvolgen.

Mvrgr., Santa Maria
Geen dank. Ben wel benieuwd naar wat volgens de instanties precies nu wel en niet mag. Weet wel dat België en Duitsland op dit moment heel blij met ons zijn.
(26-02-2014 16:39)captain kirk schreef: [ -> ]Geen dank. Ben wel benieuwd naar wat volgens de instanties precies nu wel en niet mag. Weet wel dat België en Duitsland op dit moment heel blij met ons zijn.

Hier ben ik het welmee eens.
Weet je, ik vernam uit nieuwsberichten dat er zoveel Nederlanders naar Duitsland gaan om te tanken, omdat het daar zo goedkoop is.
Ik dacht van, ja wacht eens even, ik woon in Almere en stel dat ik een auto aanschaf en ik rij van mijn woonplaats naar Duitsland om te tanken; leuk, maar ik moet ook nogeens terug, ben ik wat ik getankt had weer kwijt.
Hier schiet ik niks mee op, dus dacht ik van die hard plastice Yerrycans aan te schaffen en naar Duitsland te rijden, daar mijn benzine tank volgooien en mijn Yerrycans te vullen met Benzine; zodat ik dan 60 liter brandstof achter in mijn kofferbak heb liggen.
Maar hetgeen jij laatst zei had ik dus niet bij stilgestaan.
Inderdaad als er een auto achterop klapt terwijl je brandstof in je kofferbak hebt liggen, word je er niet vrolijk van.
Maar ook al blijkt mijn gedachtegang niet te kloppen, ik ga toch even bij de Politie informaren. Zal mij benieuwen, zodra ik meer weet, laat ik het weten.

Groet, SM
Hoi Captain Kirk,

Ik heb het e.e.a. bij de Nederlande Politie opgevraagd en dit kreeg ik als antwoord.

Beste heer Santa Maria ( ik heb om mijn naam te beschermen, mijn nicknaam genomen),

Ik heb het even voor u nagezocht. Dit was het antwoord dat ik vond (knip/plak):

Vervoer van gevaarlijke stoffen is geregeld in de Wet vervoer gevaarlijke stoffen (Wvgs), en is onder meer uitgewerkt in de Regeling vervoer over land van gevaarlijke stoffen (Rvgs), waarin het ADR als bijlage is opgenomen. Als wordt voldaan aan de voorwaarden van het ADR, is het vervoer over land van gevaarlijke stoffen toegelaten. Deze voorwaarden zijn, voor wat betreft het vervoer van brandbare vloeistoffen in hervulbare houders:
- het wordt verricht door particulieren;
- de goederen zijn bestemd voor hun persoonlijk of huishoudelijk gebruik, dan wel voor recreatie of sportactiviteiten; - zij zijn verpakt voor de verkoop in de detailhandel; - er zijn maatregelen genomen om elke lekkage onder normale vervoersomstandigheden te verhinderen;
- de hervulbare houders worden door of voor particulieren gevuld, hebben een maximale hoeveelheid van 60 liter per houder en max 240 liter per transporteenheid.

Zo te lezen, kan het geen kwaad benzine te vervoeren. Mits u het goed hebt verpakt en ervoor zorgt dat het niet kan gaan lekken.

Hartelijke groeten,
Centrale webredactie

Zoals je ziet kan en mag het wel. Voorwaarden is dus wel dat het goed afgesloten is.
Ik moet nu alleen nog bij de plaatselijke autoriteiten van Duitsland informeren of zij het toestaan.
Jij had het over de ANWB; ik kan het zeker bij die instantie informeren, hopelijk kunnen zij het wel zeggen of het in dat land toegestaan is om zoveel brandstof in Yerrycans mee te nemen. Ik ga het dus proberen, want in Duits ben ik geen kei.
In het Engels kan ik mij wel redden, maar Duits is een stuk moeilijker voor mij.

Groetjes en totziens.
Koppelingen