Mivercon Security Forum

Volledige versie: Firewall wel/niet installeren
U bekijkt momenteel een uitgeklede versie van ons materiaal. De volledige versie met bijbehorende opmaak weergeven.
Hallo,

Ik was wat aan het rondstruinen in het topic: 'wat is jouw beveiligingssoftware'.

Het viel me op dat MiekeMoes ook software Firewalls geinstalleerd heeft net zoals vele anderen.

Ik heb 2 PC's met XP SP3 en 1 PC met Vista. Deze drie PC's hebben de standaard Windows Firewall lopen, omdat er mij altijd gezegd is dat het onnodig is een software fiewall te installeren wanneer je een Modem gebruik met ingebouwde Router.

Mijn modem (SpeedTouch 780WL) heeft volgens het 'toolbox' menu ook een Firewall. Deze firewall staat op standard.

Echter heb ik wel 1 poort geforward zodat ik gebruik kan maken van Bittorrent.

Mijn vraag is; heeft het uberhaupt zin om een softwarematig firewall te installeren bij een modem met een ingebouwde router die ook een firewall aanboord heeft zitten?

Bij voorbaat dank,
Jordi
Om te antwoorden op je vraag... Ja en nee...

Ten eerste, de windows Firewall in XP is onvoldoende. Gebruik je daarbij een firewall in de router/modem, dan zit je OK - MITS goed genoeg ingesteld.... en de standaard configuratie is nu niet altijd de "veiligste" configuratie.
Aangezien iedere router/firewall verschillend is, raad ik daarom een softwarematige Firewall aan. Zo heb je ten eerste een "extra" protectie (zelfs al is die eventueel overbodig), maar heb je ten tweede een beter overzicht wat er al dan niet van uitgaand en binnenkomend verkeer is.
En daarom alleen gebruik ik mijn firewall, om dit in de gaten te houdden.

Verder heeft mijn Firewall nog enkele andere checkpunten, zoals het toevoegen/verwijderen van opstartsleutels in het register, wijzigen van bestanden, toevoegen van bestanden etc etc.. Dit is weliswaar geavanceerder, maar zo ben ik er zeker van dat ik alleen toegang geef tot alles wat zich wil laten wijzigen/installeren op mijn PC. Icon_smile

Dit is weliswaar niet aangeraden voor "Jan Modaal", want ik kan me wel voorstellen dat bij iedere melding die de firewall geeft hier op "blokkeren" zal geklikt worden, met alle gevolgen vandien Icon_smile
Bedankt voor je snelle reply Miekemoes!

* Jordi installeerd nu Comodo v3 Icon_smile
Comodo 3 is voor de meer geavanceerdere gebruikers, maar daar zal je waarschijnlijk wel geen problemen mee hebben Icon_wink
miekiemoes schreef:Comodo 3 is voor de meer geavanceerdere gebruikers, maar daar zal je waarschijnlijk wel geen problemen mee hebben Icon_wink

Laten we het hopen. Ik vind het programma tot nu toe nog erg recht toe recht aan.
Aangezien er al enige tijd geen reactie is gekomen gaan we er van uit dat het probleem is opgelost en sluit ik de discussie. Wil je de discussie toch weer open hebben, stuur dan een van de moderators een PM. Heb je een nieuw probleem, start dan even een nieuwe discussie.
Koppelingen